קישורים «

פקס: 02-9961245

המלצה לטיול
מעיינות הרי ירושלים

"עיינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר ... "

לקראת הימים החמים שעוד נכונו לנו , אנו ממליצים לכם על טיול מעיינות בהרי ירושלים .

הטיול המוצע הוא לרכס לבן המאחד שלוש פסגות הרים - הר עמינדב, הר אורה והר שלמון. הרכס נמצא בסמוך לשכונת המגורים הירושלמית עיר גנים . שמו של הרכס, כמו גם שמם של עין לבן ועמק לבן, ניתן להם על שום צבעם - קירטון חווארי לבן ורך. ברכס עצמו נובעים מספר מעיינות שופעים אליהם נטייל הפעם .

עין לבן הוא מעיין שכבה הנובע במגע שבין שכבת סלע אטימה לשכבה נושאת מים , תופעה האופיינית למרבית ממעיינות הרי ירושלים . המעיין מוקף עצי תאנה, אגוז מלך, שקד, חרוב, זית ואלה ארץ ישראלית. בוסתני עצים אלו והמעיין היו חלק מהכפר הערבי אל וואלג'ה שנכבש במלחמת העצמאות, כיום הכפר נמצא בסמוך ליישוב היהודי הר גילה . המעיין נובע מנקבה חצובה המזינה שתי בריכות; האחת רדודה והשניה בגובה מים של כ-160 ס"מ, בריכה זו משמשת מקום פופולרי לרחצה.
עין אל חניה גם הוא מעיין שכבה הנובע מעל אפיק נחל רפאים, למרגלות הכפר הערבי וואלאג'ה ורכס הר גילה. בריכת המעיין היא אחת הגדולות בהרי יהודה (77 מ"ר) והיא מקבלת את מימיה מנביעה הנובעת מתוך שתי מערות קטנות הנמצאות מעל הבריכה הגדולה – גם בהן ניתן לבקר . המעיין "פורץ" דרך שרידי אפסיס – גומחת תפילה של כנסיה ביזנטית מהמאה השישית . האפסיס העניק למעיין את שמו הערבי , שכן משמעות המילה הערבית חניה היא גומחה או כוך מעוגל , חצוב בסלע .
המעיין השלישי עין אל בלד – "מעיין הכפר " הוא הקטן מבין שלושת המעיינות , אך מימיו הצלולים והקרירים מקנים לו ביושר את ייחודו באזור . ברחבי הארץ נמצאים מעיינות רבים הנקראים בשם זה , השם מעיד על מיקומו של המעיין בלב הכפר הקדום שהיה בהרי יהודה . במקום ישנה בריכה קטנה בגובה של כ-1.30 מ' ונקבה קצרה כ- 10 מ' שניתן להיכנס אליה . בעבר הייתה באזור זה מערכת השקיית שלחין מפותחת מאוד , ובוסתני פירות גדולים מאוד אשר קיבלו מימהם מ"מעין הכפר " ומהמעיינות הנוספים באזור .

כיצד נגיע ברכב ?
לעין לבן – נסע לגן החיות התנ"כי , דרך כורכר טובה באורך של כ-1.5 ק"מ מובילה מחניון גן החיות התנ"כי לעין לבן .
לעין אל חניה – בצידו הדרומי של קניון מלחה פונים לכיוון עין-יעל , חוצים את פסי הרכבת ונוסעים על הכביש לכיוון הר גילה . עוברים את עין-יעל , כ- 2 ק"מ אחרי עין יעל, מיד אחרי עיקול שמאלי בכביש, עולים שמאלה בדרך עפר קצרה עד לבריכת המעיין .
לעין אל בלד – מגיעים לצומת אורה (מעל בית החולים עין כרם \ סוף ציר הרצל בירושלים ) , פונים שמאלה לכיוון יד קנדי והמושבים אורה ועמינדב .לאחר נסיעה של כ2.5 ק"מ יש פניה שמאלה בכביש צר. נסיעה של דקה במורד הכביש תביא אותנו בסמוך לשביל עפר לבן הפונה ימינה , נעצור שם ונלך ברגל על בסיס סימון כחול כ250 מ' עד אשר נגיע למעיין . בעלי רכב גבוה יוכלו להיכנס עד למעיין עם רכבם . במקום אין צל , אך ללא ספק המים הקרירים מכפרים על כך .

כיצד נלך ברגל ?
נצא מחניית גן החיות התנ"כי על בסיס דרך הכורכר , לאחר כ – ק"מ וחצי נגיע אל עין לבן . מהמעיין נמשיך בהליכה לכיוון דרום עם סימון השבילים הכחול , לא יחלוף זמן רב ונראה סימון שבילים אדום היורד לכיוון פסי הרכבת ונחל רפאים. נרד בו ולאחר הליכה נוחה של 10 דקות בין מטעי זיתים נגיע אל הכביש המחבר את הר גילה וירושלים . נחצה בזהירות את הכביש ונעלה בשביל העפר הלבן אל עין אל-חניה . נשוב אל הכביש ונחצה אותו שוב אל עבר פסי הרכבת שמעלינו , נעבור במעבר תת קרקעי מתחת לפסי הרכבת עד אשר נתחבר שוב לסימון השבילים הכחול . נעלה על הסימון הכחול ונלך איתו דרומה, תוך כדי הליכה נתחבר לכביש ישן אשר יורד מכיוון כביש אורה – עמינדב , לאחר כחצי קילומטר בכביש נעבור לדרך עפר (במקום סימון כחול ברור ) אשר יוליך אותנו לעין אל בלד . מהמעיין נעלה בואדי הראשי לכיוון צפון עד לכביש אורה – עמינדב שם נסיים את טיולנו הרגלי . בסמוך לכביש מצויה מערה עם נביעת מים בתוכה , סימון שקוף היוצא מהסימון הכחול מוביל למערה .

התאמה ברכב– לכל המשפחה , התאמה ברגל – לאוהבי לכת
 מפת סימון שבילים מס' 9 – הרי ירושלים
 ציוד נדרש : מים וכובעים , בגדי רחצה , מצופים לילדים הקטנים .